Saturday 19 July 2014

Tìjgermug nanotechnologie 2.3. duotransmitter

De rest is kinderspel, beweerde professor Edouard. Je brengt de DRT (duo-receiver-transmittor) met een injectienaald in de buurt bij de eicellen. Je breekt ze doormidden, met de laser. Daarna injecteer je in elke cel een helft van de DRT. Dat zou geen probleem meer mogen opleveren, je hebt dit al '-tig' keer geöefend. Geen probleem, laat mij maar. Even later was de assistent klaar met zijn werkje. Prof, de cellen zijn nu ingeënt met de DRT. De communicatie is op gang. Goed zo, antwoordde de prof. Ik wist van in het begin dat ik een goede leerling in huis had gehaald. Nu komt het lastige deel: Zie je de twee plastieken slangetjes? Een met een donker-blauwe en daarnaast nog een met een licht-blauwe afsluitdop? Goed. Met de injectienaald, haal je één voor één, een gemanipuleerde cel op en injecteer je door de blauwe membranen in de toevoerdarmpjes. Dus in elk toevoerdarmpje één. Check goed met de microscoop. Je kan je nu geen fouten permitteren... Vertrouw erop, ik weet wat ik doe, antwoordde Jeffrey. Klaar! Ok. Zei de prof. Dan rest er nu nog een ding... Zet de stappenmotor aan voor het infuus-proces. Dat kan een tijdje duren, voor je de cel ziet langskomen. Dus hou het scherm in de gaten, schakel over op automatisch om de cel te volgen die naar de mug gaat. Jij kan meer vloeistof hebben dan de mug. Zodra je de cel voor het oog van de monitor ziet komen, heb je 2 seconden de tijd om de vloeistof naar de mug af te leiden. Dat doe je met de groene wissel links van de kas. Zie je ze? Check, antwoordde Jeff. Ok. Hou je klaar. Volg je ook op het grote scherm? Ik heb de cel in beeld. Groene knop. Gebeurt. De tijgermug beweegt. Dat is normaal, hij krijgt nu de vloeistof binnen. Kijk of de cel meekomt. Ik zie, ik zie, ik zie, ... Wat zie je? JA! hij glijdt binnen. Stop de drain, draai de wissel met de groene knop. Gebeurt. Jij, Jef. Moet nog even de vloeistof laten stromen, om zeker te zijn dat je de cel binnen krijgt. Je kan meer vloeistof aan, geen probleem. Drie, twee, één. Zo is het voldoende. Stop. Jef stopte de apparatuur. Een laatste zoem. Stilte. En nu? vroeg Jeffrey? Afwachten... Ik vermoed dat de celdeling over zo'n zes uur automatisch stopt. Zo is de cel nu eenmaal gemanipuleerd. En dan? Dan doet de nanotechnologie zijn werk. Dan komt de duo-receiver-transmitter in werking en die vindt zijn weg door je bloedbaan naar een gechikte zenuwcel waar hij zich inkapselt om contact te krijgen met jou. Net zoals een oogzenuw, of een tongpapil. Je zal even moeten wennen en leren om de informatie te interpreteren die ja dan doorkrijgt. En bij de tijgermug? Die moet zo snel mogelijk worden ingezet om jouw nano-wederhelft te activeren. Wat bedoel je?, professor? Wie krijgt de spiegelcel? ...

No comments: